Szybki kontakt:
Tel. +48 784 044 967

Jak napisać wezwanie do zapłaty?

Wysłanie wezwania do zapłaty czy też wezwania przedsądowego rzadko jest niezbędnym krokiem na drodze do odzyskania należności. Mimo tego nawet jeśli wezwanie przedsądowe nie jest konieczne, warto je wysłać.

Po pierwsze – niektóre obowiązki aktualizują się z momentem wezwania do ich wykonania. Oznacza to, że dłużnik powinien być wezwany do określonego zachowania się, a z dniem otrzymania wezwania zaczyna się termin do wykonania tego obowiązku. Jeśli upłynie, dłużnik popadnie w zwłokę.

Po drugie zaletą tego rozwiązania jest – poza daniem szansy dłużnikowi na dobrowolną zapłatę – uniknięcie przedłużania sporu sądowego.

Wezwanie przedsądowe skraca proces

Strona, która rozpoczyna proces ma obowiązek poinformować, czy podjęła próbę rozwiązania sporu poza salą sądową. Jednym ze sposobów na uniknięcie postępowania jest właśnie skierowanie wezwania przedsądowego – i nie dotyczy to wyłącznie zapłaty. Jeśli chcesz uniknąć sprawy o podział majątku, możesz wezwać drugą stronę do przystąpienia do rozmów lub do zawarcia umowy w proponowanym kształcie.

Jeśli sprawa zostanie skierowana do sądu bez wcześniejszego wysłania do drugiej strony wezwania, sąd zadecyduje o skierowaniu stron do mediacji. O ile z zasady, jako prawnik z Elbląga, uważam, że korzystanie z pomocy mediatora jest dobrym pomysłem, o tyle - jeśli wiesz, że nie przyniesie to żadnego efektu - mediacja faktycznie tylko wydłuży czas sprawy sądowej.

Jak napisać wezwanie przedsądowe?

Nie ma przepisów, które regulują, jak powinno wyglądać wezwanie przedsądowe. Pamiętaj o podstawowych zasadach:

1. Pismo powinno być jasne i w sposób niebudzący wątpliwości wyjaśniać, czego oczekujesz od adresata.
  2. Przytocz powody, dla których uważasz, że adresat powinien się zachować w określony sposób (zapłacić, przystąpić do umowy, rozpocząć negocjacje).
  3. Nie pisz jednak długiego uzasadnienia, nie musisz też powoływać się na szczegółowe regulacje prawne.
  4. Nie musisz używać prawniczego języka, ale pismo powinno być utrzymane w formalnym tonie.
  5. Unikaj emocjonalnych zwrotów („to było niedopuszczalne i szalenie nieuczciwe!”), nie rób osobistych „wycieczek” („jest pani oszustką”), nie używaj wykrzykników.
  6. Nie groź, nie stawiaj ultimatum. Możesz poinformować, że zamierzasz wszcząć proces sądowy.
  7. Najważniejsze: wskaż termin, w jakim ma nastąpić oczekiwane zachowanie czy zapłata oraz numer rachunku.

Czy wezwanie wysłane z kancelarii adwokackiej przyniesie lepszy skutek?

Bardzo możliwe, ale nie zakładaj, że wezwanie z pieczątką adwokata będzie lepszym „straszakiem”. Potraktuj je raczej jako danie szansy drugiej stronie na uniknięcie konsekwencji braku zapłaty, zminimalizowanie kosztów, środek mobilizujący do wykonania zobowiązania.