Szybki kontakt:
Tel. +48 784 044 967
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Częste pytania do adwokata

Poniżej znajdują się odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Jeśli nie znaleźli Państwo odpowiedzi na interesujące zagadnienie, proszę o kontakt. Numer telefonu oraz adres poczty elektronicznej znajdują się na górze strony.

 

Wynagrodzenie

Wysokość honorarium, terminy i sposoby płatności za poprowadzenie sprawy sądowej są zawsze indywidualnie ustalane z klientem. Punktami odniesienia są przede wszystkim: wartość przedmiotu sporu, stopień skomplikowania sprawy i niezbędny nakład pracy.
W niektórych kategoriach spraw cywilnych, administracyjnych i gospodarczych możliwe jest zastosowanie wynagrodzenia wynikowego, tzw. success fee, którego ostateczna wysokość zależna jest od osiągniętego rezultatu.

Jak przygotować się do spotkania?

To zależy głównie od rodzaju sprawy, dlatego najlepiej jest to ustalić telefonicznie przy umawianiu daty konsultacji. Jeśli potrzebna jest porada w sprawie o rozwód, który się jeszcze nie rozpoczął, wystarczy przyjść przygotowanym psychicznie na podzielenie się swoją osobistą historią. Jeśli rozmowa ma dotyczyć trwającego procesu, zwartej umowy, testamentu, czy sprawy z zakresu prawa medycznego – niezbędne okażą się dokumenty.

Ile trwa konsultacja?

Najczęściej staram się, by rozmowa nie przekraczała godziny – to optymalny czas, by poznać wstępnie problem i zarysować możliwości jego rozwiązania. Każda sprawa jest jednak inna i niekiedy wymaga dłuższego spotkania, albo jego powtórzenia.

Czy mogę mieć dwóch adwokatów?

Tak – zarówno sprawie karnej jak i cywilnej jedną osobę może reprezentować nawet kilku pełnomocników czy obrońców, ale warunkiem jest to, by oboje reprezentanci wyrazili na to zgodę.

Czy mogę zmienić adwokata w trakcie sprawy?

Tak, chociaż tę decyzję trzeba dobrze przemyśleć. Zaznajomiony ze sprawą pełnomocnik czy obrońca, który zaproponował określone rozwiązania, będzie poruszał się w procesie i komunikował z klientem na znanych i ustalonych już zasadach. Wsparcie innego prawnika może niekiedy pomóc, przynieść nowe spojrzenie na znany problem, ale i doprowadzić do chaosu. Jeśli klient zamierza zrezygnować z pomocy dotychczasowego reprezentanta – musi go o tym poinformować i dopełnić formalności, w drugiej kolejności zlecić poprowadzenie sprawy innemu prawnikowi.

Co to jest pomoc prawna z urzędu?

Osobom, które nie mogą sobie pozwolić na opłacenie adwokata z własnych środków, również przysługuje pomoc prawna. Na początku sprawy sądowej, jak również już w trakcie na wniosek strony, która nie może samodzielnie ponieść tych kosztów, sąd może przydzielić pełnomocnika z urzędu. Strona, ani nawet sąd nie mają wpływu na to, kim będzie ta osoba – decydują o tym w każdym wypadku odpowiednia rada adwokacka, albo izba radców prawnych. Pełnomocnik taki otrzymuje wynagrodzenie ze Skarbu Państwa. Obowiązują go te same standardy działania co pełnomocników czy obrońców z wyboru.